Monday, October 15, 2012

PART 2 : THE INCIDENT


Aku tulis entry ni sebagai peringatan dan kenangan untuk aku. Sebagai panduan jugak untuk mana-mana guru yang terbaca my blog.

Jumaat lepas, mak yang menuduh aku "belasah" anak dia datang sekolah untuk berjumpa dengan Penyelia Petang. So, while she is waiting for my boss, sempat dia berbual dengan rakan sekerja aku.

Antara ayat dia...

"Penyelia petang cuba menyelindungi cikgu yang "belasah" anak dia..."

Bila aku nak masuk ke kelas anak dia. Ok, sebenarnya aku baru 5 minggu mengajar kelas tu sebab take over jadual cikgu diorg yang berkursus for 6 weeks.

Lepas ucap selamat dengan murid-murid, mak budak tu datang jumpa aku.

Eh, rasa nak marah sangat. Tapi control ayu.

Dari ekpresi muka dia, sebenarnya dia terkejut Cikgu Teh adalah aku. Sebabnya lagi, anak dia sendiri cakap aku sangat baik. Aku memang pernah bertindak garang dekat kelas tu tapi tidak menakutkan mereka. Ada yang nangis, tp bukan sebab sentuhan kulit aku dengan mereka. Aku belum pernah "belasah" mereka sampai menangis.

Selalunya budak-budak ni menangis sebab bergaduh sesama mereka. Tak kisah la cikgu mana-mana pun yang "belasah", takde nya derang nak nangis.

To be exact, this mother is overprotective to her son tanpa penyiasatan terperinci. Sebab bestfriend aku pun pernah kena tapi dia memang betul-betul buat. Cuma tak senang sebab cerita dia tu over sangat. Dia kata kawan aku cubit sampai bengkak lengan anak dia sebesar penumbuk. Nonsense.

Dia datang nak minta maaf kat aku. Dia takut aku saman dia sebab fitnah aku depan Guru Besar, Penyelia Petang and so called Cikgu Disiplin yang menurut kata mak budak tu, yang mula-mula memetik nama aku.

Cikgu Disiplin tu kata, dia nampak aku masa first period kat kelas tu dan masa tu waktu aku mengajar.

Come on la! Check jadual dulu sebelum tuduh. Hari Selasa, jadual aku masa terakhir di kelas tu. Things happened at 12.40 semasa sesi pagi masih di kelas. I am not a class teacher dan tak da sebab aku nak meronda kat bawah tu sebelum jam 1. First period aku selalu di tahun satu which is laluan bertentangan.

Sebenarnya dalam kepala aku ni kan, disebabkan mak budak tu tak kenal dan tak tau pun nama aku, dan anak dia pon cakap aku baik dengan dia, aku mentafsirkan puncanya sebab ada yang pandai-pandai petik nama aku depan dua beranak tu. Si anak pulak tak reti bercakap, angguk2 aje. Sampai rumah baru tell the truth. Itu detik hati aku yang sebenarnya.

Sapa yang memetik tu aku tak pasti. Tapi aku akan berdendam sampai nama aku dibersihkan.

Dalam situasi lain, aku respek beberapa cikgu non-muslim yang bertindak secara rasional. Sebab kes ni macam dah kecoh jugaklah. Tambah-tambah mak budak tu mmg suka bercerita serata dunia, cikgu-cikgu non-muslim ni sebelum percaya dengan tuduhan mereka terhadap aku, they consult budak-budak kelas tu, had a counseling session to tell the truth. Hasilnya, tak ada yang cakap aku yang "belasah" budak tu. Yang cikgu non-muslim lagi sorang pulak, bersungguh-sungguh check jadual sesi pagi dan petang untuk siasat dan terbukti aku takda pasal nak lepak kat kawasan kelas tu semata-mata nak bertindak ganas. Bukan kawasan jajahan aku pun masa pukul 12.40pm tu.

Yang lagi buat aku terkilan, yang tanya aku tu beriya-iya menyoal macamkan aku ni betul-betul bersalah. Tapi, aku anggap tu mungkin cara dia sebab lepas tu dia tolong cover aku jugak. Cuma aku rasa, next time they should soal siasat the kids first. Kerana kids takkan pernah menipu.

No comments: