Friday, October 26, 2012

KUASA MEMAAFKAN

Kalau orang buat kita marah, buat kita kecewa, buat kita sedih, aniaya kita, kita maafkan dia. Lupakan segala salah dia dan teruskan hidup kita seperti biasa.

Pasti Teh akan rasa bahagia sentiasa.

That was what I've been told by one of my good friend here.

Secara khususnya,

Dia ustazah.

Tapi, bukan ustazah pun boleh menasihati bukan?

Dan setelah itu perlahan-lahan saya cuba untuk menjernihkan rasa ganjil di dalam hati. Perlahan-lahan cuba sucikan kotoran yang melekat disanubari. Rasa tidak patut membenci sedangkan diri sendiri pun tidak sempurna. Dan hasilnya, diri saya rasa lebih tenang dan bahagia.

Kenapa? Sebab bila dendam masih bertamu di hati, kita akan terus-terusan berfikir tentang keburukan dan kesalahan orang itu terhadap kita. Selalu teringat-ingat kejadian ngeri yang berlaku antara kita dengan orang itu. Keadaan yang buat kita rasa diri kita teraniaya. Sangat tak seronok bila semua ni bermain-main di fikiran. Kenapa bermain difikiran? Sebab kita mencari sebab kenapa kita dendam dan marah dengan orang itu.

Jadi, bila memaafkan dan melupakan, kita secara automatiknya dan tak fikir dah perkara yang telah berlaku.

Orang puteh kata, what past is past.....

Dan lahirlah satu rasa yang amat bahagia dan tenang. Dapat bekerja dalam suasana yang menyeronokkan.

Maafkanlah insan lain kerana dia tak sempurna. Mungkin dia insan terpilih untuk diuji oleh Allah dengan sikap-sikap melukakan. Atau belum lagi dibukakan hatinya untuk sedar kesilapan.

Dari pengalaman diri,

Patutlah, bila nak bercerita dengan mrhusband tentang perasaan geram dan tak puas hati itu dan ini, suami hanya diam. Kadang-kadang dia menggeleng-geleng kepala. Tu tandanya tak nak dengar atau suruh berhenti bercakap.

Tapikan,

Kalau bercerita tentang perkara-perkara yang melibatkan unsur-unsur positif seperti kawan tu beli ni, kawan tu beli tu, suasana yang berlangsung di satu-satu event, atau cerita pengalaman melaksanakan tugas baru, barulah terima isyarat respond positif dari dia.

Tiada geleng-geleng.

Kadang-kadang, dah sejam berlalu cerita yang diceritakan, dia tanya balik soalan berkaitan cerita tersebut.

Tapi, kalau yang ada negatif vibe...... tetiba mrhusband tu jadi kaku.

Geram jugak dengan dia, tapi lama-lama dah biasa sebab dah faham dia tak suka menambah-nambah masalah yang remeh. Memikirkan perkara-perkara yang tak penting.

Life dia cukup simple walaupun pada awalnya aku rasa he is too complicated dan sukar difahami. Cuma tolak ansur dia tu ada kurang sikit la. If he say NO, means NO. Kalau dia dah MALAS, memang MALAS la jawabnya. Tapi, kalau 50-50 tu, ada lagi la harapan.

Sekarang dah takde rasa kecewa atau sedih bila permintaan tidak dapat ditunaikan. Kalau tak dapat, tak apa. I will find another solution to eat fancy food like Oldtown Kopitiam, Mee Jawa 9 Hole dan sebagainya because I have Amy, my partner in food hunting sbb semua makanan kegemaran tersebut tidak digemari oleh mrhusband.

He loves mamak and will only food hunting at Semenanjung.

Lagipun kuasa memaafkan dan melupakan banyak membantu untuk menghasilkan satu perasaan yang SANGAT BAHAGIA.

Tapi, ni bukan praktik dengan mrhusband sahaja tau sebab yang diceritakan itu hanya contoh, boleh juga dengan kawan-kawan. Kecik-kecik hati, marah-marah-marah, geram-geram-geram.... lepas tu baik balik like nothing happen and the cycle goes on... tp dengan rakan sebaya je ok?

Kalau dengan yang senior, amek kau makan kasut lepas tu. Hahaha!

No comments: