Wednesday, January 26, 2011

BILA TERINGAT

Kadang-kadang, bila jiwa melankolik aku datang. Eh kadang-kadang ke? Macam selalu je kan....

Selalu je aku teringat kat mr husband. Dah tu nak ingat kat sapa pulak ye dak? Hahaha.

Masa kitorang mula-mula nak bercinta. Eh? bercinta ke tak ek... Ala-ala, macam sesi suaikenal la kiranya.... Mr husband ada turun Alor Star masa bulan puasa. Kejap je sebab nak perkenalkan diri kat my parents. Lagipun, lusa tu dah nak raya.

Ada one night tu, lepas kitorang pergi supper kat mamak Yasmeen, dalam kereta otw back home, mr husband tertanya satu soalan...

Mr Husband : U... u rasa cukup tak dengan apa yang I beri selama perkenalan yang singkat ni? U rasa cukup tak kasih sayang dari I?


Aku terdiam. Macam nak tak nak je tekan pedal minyak. Tak tau nak jawab ape. Jawapan standard aku, mestilah jawapan menjaga hati kan?

Mrs Wifey : I rasa ok je. I tak rasa apepe yang kurang. I am ok with what u give me.



Mr Husband : I minta maaf ye kalau U rasa kurang kasih sayang dari I... I bukan tak nak pegang tangan u... I bukan tak nak peluk u... I nak... Tapi kita ada agama kan? Kita tunggu lepas kahwin ye?


Terkesima aku dengan ayat dia. Rasa malu pun ada. Rasanya rendah diri sangat-sangat. Masa tu aku rasa, layakkah aku untuk lelaki sebaik ini?

Tapi, atas nasihat yang lebih tua, aku tau... lelaki inilah yang akan membimbing dan mendidik aku. Lelaki ini jugalah yang mampu mengubah aku kepada yang lebih baik. Alhamdulillah.

Mr Husband tidak pernah minta lebih dari apa yang aku mampu beri. He dont expect too much from me. Dia juga tidak pernah menuduh aku sebagai perempuan yang tak tahu bersyukur. Tidak pernah menuduh aku tidak menghargai dia. Tidak pernah merungut dengan setiap dugaan yang menjengah perhubungan kami.....

Sabar dan selalu istighfar bila syaitan mula menggoda nafsu. Itu pesan dia pada aku.

"Istighfar ni banyak fadhilatnya...."

No comments: