Monday, April 18, 2011

TINOMBONG?


Hari ni budak-budak ni perkotak katikkan aku. Aku tau la aku tak faham Bahasa Bajau.

Murid A : Teacher, tengok belakang tu... tinombong!!!

Aku : Penombong? Ape tu?

Murid A : Tinombong..... penipu!

Aku : Macammana sebut? Tinombong?

Murid A,B,C : (Gelak-gelak). Tinombong la teacher!!!!

Aku : Ape dia? Ti? Ti ke Pi? TI ke?

Murid B : (Angguk-angguk sambil sengeh). Tinombong!!!!

Murid D : Teacher, jangan teacher... Diorang cakap sabul.

Aku buat tak tau je. Semangat ni nak belajar Bahasa Bajau.

Aku : Tinombong? Ti ke? Tinombong? Cemane sebut? TINOMBONG kan?

Aku rasa ada beratus kali aku sebut kot. Aku tengok sekeliling, ada yang jeling, ada yang sengih, ada yang gelak-gelak.

Murid D : Teacher, tu maksudnya sabul teacher.

Murid A : Tak teacher. Itu bahasa diorang. Kalau bahasa kami, maksudnya penipu.

Yang aku ni still buat tak tau. Semangat lagi ni nak belajar. Asyik dok sebut je perkataan Tinombong tu. Nanti boleh aku guna bila nak marah budak-budak ni.

Murid E : Teacher, jangan teacher.... dibodoh-bodohnya kau tu teacher.... Sabul tu teacher....

Aku : Apa maksudnya sebenar?

Murid E : PANT*AT.


Aku tergamam.

Aku bukan mencarut ok. Budak-budak ni yang ajar aku mencarut. Mana aku tau maksudnya tu. Patot la bebudak ni dok bergembira je bila aku dok sebut-sebut perkataan Tinombong tu.

Hampeh betol!

Sebelum aku mengakhiri entry kali ini. Nak kasi hadiah gambar untuk tatapan korang.



Mak nak posing maut sket. Kasi lentik itu tinombong. Ada gaya model tak?




Kamus:

Sabul = Cakap Lucah
PANT*AT. = Punggung
Dibodoh-bodoh = Dipermainkan
TINOMBONG = Punggung


1 comment:

Anonymous said...

Tinombong untuk sesetengah bajau means penipu.. Maybe for some means punggung. Hahaha