Friday, March 25, 2011

LELAKI PILIHAN?

Entry ni dah lama tertulis, tp baru tergerak hati nak publish.

Nak kata aku berpengalaman, tak jugak. Tapi, aku mampulah untuk membezakan antara kaca dan permata bila bertahun-tahun melalui saat-saat getir bergelar seorang pecinta. Setialah macammana pun, kau tetap di gelar curang. Sedangkan hakikat yang berlaku adalah sebaliknya.

Ramai kawan-kawan aku yang mengadu tentang kisah percintaan mereka. I only can response based on my knowledges. Yang lain terpulang pada mereka sebab itu pilihan hidup mereka. Macammana kawan-kawan dan keluarga aku bagi aku hak untuk memilih jalan hidup, macam tu jugak aku praktikkan bila kawan-kawan mengadu tentang perkara yang sama.

Tapi, selalunya apa yang aku expect dari penceritaan kawan-kawan adalah betul.

Jadi, ni ada sedikit nasihat dan panduan untuk mereka yang bercinta dan dilanda masalah.

Please say a BIG NO to this type of a guy.


1. Jenis cepat tangan. Kalau korang pernah kena belasah, please stop your relationship. Mungkin sekali dua korang rasa boleh dimaafkan. But, percayalah. Lelaki jenis ini susah untuk berubah.

2. Panas baran. Mulut asyik nak maki hamun or jadikan korang sebagai his punching bag. Semuanya korang yang salah. Yang tak kena semua korang. Ini pun jenis susah nak berubah.

3. Kalau dia mula bercakap " I dont want to have any commitment...". Tapi, korang dilayan macam gf dia. Cemburu bila ada lelaki lain yang cuba nak berkawan dengan korang... Percayalah, sebenarnya dia ada orang lain. Cemburu-cemburu tu hanyalah DRAMA.

4. Bila korang dapat tangkap yang boyfriend korang tido dengan pompuan lain. Siap berbukti bagai. Jadi, nak tunggu ape lagik kan? Dah terang lagi bersuluh.

5. Bila handphone adalah barang yang paling korang tak boleh sentuh. Seriously, u shud be suspicious about this condition. Kalau tak da apepe, kenapa mesti sorok atau takut? Takut terkantoi kau sebenarnya berskandal dengan pompuan lain? Takut terkantoi SMS2 or maybe gambar-gambar pompuan lain yang tak sepatutnya?

6. Bila korang call tak berangkat. SMS tak berjawab. Kalau tak angkat sbb ada hal, alasan boleh diterima. SMS tak berjawab sebab sibuk pun boleh diterima. But, tak boleh ke reply call or SMS bila segala kerja selesai. Kalau dia betul sayang habis kat korang, mesti dia akan return ur call or SMS punyalah.

7. Banyak alasan bila diajak berdating.

8. Forever out station tak kena tempat. Forever busy. Forever marah-marah bila korang call. Sedangkan selama ni takda pulak out station, busy dan marah-marah. Ada yang tak kena la tu.

9. Sweet talker. Percayalah, lelaki jenis macam ni kebanyakkannya adalah hipokrit. Cakap baik, alim... tak pernah lepas dari bercakap tentang agama dan tuhan, tp sebenarnya? Hanya Allah sahaja yang tahu.

10. Yang suka cemburu buta dan cari pasal tak tentu arah secara tiba-tiba. Must be something wrong somewhere. Cuba selidiik kalau tetiba bofren korang buat tebiat kan....

1o je dulu....

Ada lagi satu.

Think twice dengan lelaki yang lebih suka korang berseksi meksi tayang body dari tutup aurat atau berpakaian sopan.... Kenapa? Sendiri mau ingatlah.....

Oh, ada lagi satu. Dont judge the book by its cover.

Lain-lain, korang buat la kaji selidik sendiri.

Pesanan penaja:
Kesetiaan, cinta dan kasih sayang tidak boleh diukur dari pakaian, pangkat dan wang ringgit. Ianya lahir dari hati yang ikhlas.

2 comments:

arkhaios said...

bagus. bijak. bernas.

Teh said...

wah. bad. lama tak nampak.

ini pandangan aku je.

dari pengalaman yang menyakitkan.

i believe ur the best bf.

rugi sapa tak dpt ko. hihi.