Saturday, March 12, 2011

KALAU LAH KAN

Ni anak murid aku yang memang muka-muka inilah yang selalu tak bawak buku atau tak siap kerja rumah. Yang bising pun dia jugak. Yang kuat menyampuk pun dia jugak.

Bila tengok lagak budak-budak ni, teringat zaman aku sekolah rendah dulu.

Aku pun salu jugak tak bawa buku atau tak siap kerja rumah.

Kalau buku hilang, mak aku la yang jadi pengantara untuk bagitau kat cikgu.

Kalau kerja rumah tak siap, mak aku juga yang tolong terangkan kat cikgu.

Kalau kawan aku buli aku, mak aku juga yang pergi slow talk dengan kawan aku tu supaya jangan buli aku lagi.

Dan segala jenis kalau, comfirm muka mak aku yang terpacul kat sekolah.

Aku rasala kan, mesti cikgu-cikgu sekolah aku rasa ralat juga sebab si budak Teh ni asyik-asyik mak dia yang muncul kat sekolah.

Bapak aku muncul gak. Tapi muncul bila hari pendaftaran dan pembayaran yuran. Itu memang kerja abah.

Kalaulah kan ada anak murid aku yang macam aku masa sekolah rendah, agak-agak apalah perasaan aku masa tu kan?

Tapi....

Tak kisahlah kan. Aku tak siap keje cemane pun. Tak bawak buku cemane pun. I was a smart student. Aku cuma belajar dalam kelas dan terus melekat dalam otak. The rest aku adalah main, main, main dan main. I dont go for tuition except rumah Puan Murdiana sebab nak enjoy dengan kekawan.

I maintain my first place in class and year.... get 4A's in UPSR and received best student in academic/curriculum for every year i studied in SRK St. Mary KL....

Ok fine. Aku bukan riak, saja nak berkongsi.

Till I further my secondary studies at MRSM....

Sesetengah orang akan tanya, kenapa tak jadi doktor atau pekerjaan-pekerjaan yang berkaitan. Yang nampak gah di mata masyarakat.

Aku percaya, rezeki setiap manusia telah ditetapkan oleh Allah. Ada hikmah kenapa dia berikan aku rezeki dari pekerjaan sebagai seorang guru.

Guru itu pekerjaan yang mulia dan aku juga percaya inilah caranya untuk aku membuat kebajikan kepada masyarakat dan menebus dosa silam yang pernah aku lakukan.

Wallahualam.


2 comments:

Iron Butterfly said...

true. guru pekerjaan mulia. you might not reap the rewards (monetary) now, but i'm sure your rewards in life hereafter will be so much greater.

aku cuma kecewa dengan orang2 yg jadi cikgu sebab takde kerja lain yang diorang boleh dapat, pastu mengajar tidak sepenuh hati.

aku mengajar tuisyen pon rasa dah nak mental, aku rasa kalau nak jadi cikgu ni kena betul2 minat and ikhlas.

just my 2 cents.

Teh said...

Aku sendiri pun sebenarnya tak percaya aku sekarang adalah seorang guru... Tak dapat nak terima pada mulanya...

Tapi sekarang ni tidka lagi... hari-hari berusaha untuk berikan yang terbaik untuk anak didik.. cari solution how to produce quality students...

Lagi terasa indahnya menjadi seorang guru bila hari ini buat pertama kalinya sama-sama mencari dan berkongsi buku-buku rujukan yang dibelikan utk anak-anak didik...

Alhamdulillah...

Sesungguhnya percaturan hidup yang dia tentukan untuk kita adlah yang terbaik....