Friday, February 1, 2013

RAMBLINGS

Tahun 2013 yang kabur.

Awal tahun 2013 dah bagi petanda skill memasak aku akan berkurangan di mana lately dinner dimasak oleh suami tercinta kecuali breakfast di hujung minggu.

Awal tahun 2013 dah dapat complaint tentang buku teks tahun 3 yang katanya lambat diberi. Itu memang rasa geram dan marah. Why and why oh parents? Please understand us the teachers.

Awal tahun 2013 dah buat spoilt tak selesaikan tugas dengan baik. Walau berjuta alasan aku bagi pun, yang salah tetap aku kerana tanggungjawab itu adalah aku.

Harap-harap kejadian tu semua sebagai peringatan untuk diri sendiri supaya jangan sambil lewa, dont take things for granted, jangan menjadi seorang yang tidak produktif, dan ingat apa dia azam tahun lepas yang belum tertunai. Cuba tunai tahun ini.

InsyaAllah, azam yang secara fizikal itu mampu tertunai jika rajin dan usaha. Tapi azam yang melibatkan batin dan atas kuasa Allah itu hanya Allah yang lebih mengetahui.... 

PASRAH itu MENYERAH.

REDHA itu IKHLAS.

Walaubagaimanapun, aku ada azam penting hujung tahun ni yang ingin ditunaikan. Semoga Allah izinkan dan menjemput aku serta suami ke sana. 

Selain itu, selepas setahun membazir masa dengan kejadian-kejadian yang tidak sepatutnya. Tahun ini aku ingin manfaat sepenuhnya masa yang aku dan suami ada untuk bermuhasabah diri, perbaiki diri, menambah kasih sayang dan merapatkan jurang antara kami. We plan few holidays during the school break. Balik kampung on cuti-cuti tertentu instead of tak balik langsung last year except cuti akhir tahun. Sungguh tak best. Bukan jimat duit sebab tak banyak pun duit kena simpan. Huhu.

Aku dan suami tidak pernah bercinta sebelum berkahwin. Kami cuma menyimpan hati dan perasaan. Walau jauh terpisah, terputus hubungan, tapi sebab ingatan itu kuat. Rasa itu ada walaupun tidak bertentang mata atau mengatur kata. Kerana Allah juga hendaknya walau hati ini telah diberi pada orang lain. Walaupun perancangan hidup itu tidak sama dengan apa yang ditetapkan olehNya.....

Serious, selalu terfikir kalaulah aku tahu begini cara aku bertemu jodoh. Tidaklah aku membuang masa begitu sahaja. Tapi, aku tidak menyesal kerana semua yang pernah berlaku adalah pelajaran dan pengajaran hidup. Terima kasih kepada yang pernah hadir dalam hidup ini. Yang pernah sedarkan aku tentang apa itu kehidupan dan masa depan.

Marriage is not a fairytale. Its real.

No comments: