Sunday, January 27, 2013

SIGH

Semalam kan, masa tengah browse info pasal PBS dan KSSR ternampak pulak mock up ujian APTIS dari BritishCouncil.

Teringat CPT hari tu. Comfirm lah I salah sorang yang gagal.

Kenapa diorang ni menentang sangat penggunaan Bahasa Inggeris dalam pengajaran Matematik dan Sains? Sedangkan dah diberitahu ada dua option untuk mengajar. Boleh ajar in BM or BI. Up to you. Dah kerajaan terpaksa keluar duit berbillion untuk cetak buku baru versi Bahasa Melayu. Itu salah satu kerugian yang orang tidak nampak. Dalam masa yang sama membebankan guru buku teks nak rekod dan key in segala data sebab datang buku baru.

Dan yang peliknya, dalam keadaan dah keluar buku teks bercetak dalam BM, masih ada sekolah yang guna BI dalam pengajaran. Salutelah kat sekolah tu sebab pada aku, itu salah satu cara nak enrich budak-budak tu punya vocabulary. Based on my experience lah kan, masa aku sekolah rendah sampai menengah, semuanya adalah dalam BM. Kesannya, masa aku masuk university yang totally fully English, sangat terkial-kial aku dan sangat ketinggalan at the same time. Sebab aku tak biasa dan tak tahu term2 tu semua. Pergi kelas English pun kena repeat paper. Sedih bila ingat balik.

Kenapalah bila ada peluang belajar English dari kecil ni, ada yang membantah?

Tu satu hal.

Bila dah di BM kan. Maka wujudlah MBMMBI. Bertambahlah tugas guru. Bertambahlah lagi setelah ditambah dengan KSSR.

Cikgu BI pulak kena ambil test CPT dan APTIS. Datang pulak penjajah-penjajah ke Malaysia yang konon nak bimbing kitorang. Kalau dapat yang bagus takpa. Dapat yang ntahlah tak tau nak cakap apa cemaner?

Bila gagal CPT dan APTIS tu, maka cikgu2 kena pergi kursus selama 480 jam. Online dan class.

Semua ni pakai duit tau.

Aku ni bukan nak marah kerajaan kita. Aku geram kat orang-orang yang bangkang penggunaan Bahasa Inggeris dalam pengajaran Matematik dan Sains. Pandai bangkang je, tp realitinya di sekolah mereka tak tau yang cikgu-cikgu ni ajar jugak dalam BM. Walaubagaimanapun, bila buku teks tu dalam BI, budak-budak ni secara tak langsung belajar juga bahasa tu. Untuk masa depan diorang jugak.

No comments: