Tuesday, November 30, 2010

INAI

Bila bercerita pasal inai untuk perkahwinan, mesti ramai yang membayangkan inai india yang bercorak-corak kan?

Tapi, untuk aku, aku lagi prefer inai biasa. I'm really not into that inai india yang berkerawang-kerawang tu. So, I decided to ask my lil sister untuk buatkan inai homemade.

Adik aku ni memang pakar buat inai sebab dia memang sepanjang masa tangan berinai. Adik aku ni siap buat sample lagi sebab nak test whether inai yang dia buat tu cukup merah ke tak...

That is my sister yang bertungkus lumus memakaikan inai ke jari kaklongnya...


Time ni dia membebel-bebel kat aku sebab aku gi letak selotape kat keliling jari. Kononnya nak kasi lurus la kan. Hahaha. Maklum la, dia kan expertise dalam arena perinaian....

Untuk tips kepada semua B2B,

Seboleh-bolehnya pakai awal 2 hari inai di jari untuk check kadar kemerahan inai yang korang pakai tu. Macam aku, Alhamdulillah inai aku turn on very-very nice red on my finger.... Ada jugak yang tak jadi sebab warna inai ni ikut jugak dengan kesesuaian darah.

Nak resipi buat inai?

Ada nasi, gambir, asam jawa, daun inai. Adik aku blender semua tu sekaligus.

Inai homemade ni, selain dari mudah, cepat dan tak rumit... yang paling penting MENJIMATKAN!

Kalau kat kedah ni rate design inai india tu dalam RM80 - RM200, tp yang ini adalah percuma. Semuanya sumber dari dapor rumah, daun inai mintak kat kawan, gambir beli kat kedai india singgit.

Hasilnya?

KEPUASAN!

No comments: