Monday, March 19, 2012

SALAHKAH BERTANYA KHABAR?

Astaghfirullah.

Itu perkara pertama yang muncul dari hati aku ni. Sambil tu mengomel dengan perasaan yang terlalu menyesal.

3 tahun. Takkan aku masih tidak kenal dia? Tidak faham sikap dia. Begitu mudah membuat persepsi. Terlalu senang untuk menghukum. Terus-terusan membuat tafsiran. Apa dia ingat aku ini tiada otak? Hilang iman?

Menyesal kerana tidak berfikir sedalam itu sebab aku yakin manusia itu berubah dan yang pasti, dia juga sudah berubah.

Tidak mahu menyakiti dan membenci.

Itu kata dialah.

Rindu itu ada. Tetapi tidak lebih dari nilai sebuah persahabatan. Mungkin bila dah jadi begini, tak patut rasanya aku letakkan ia atas nama sahabat. Malah sebagai kawan pun mungkin tidak layak.

Ego? Perasan bagus. Rasa diri dia sempurna. Itulah dia. Kerana setiap nama wanita yang pernah hadir dalam hidup dia, dan berlalu pergi rata-rata dilabelkan sebagai menyesal meninggalkan dia, mengalami masalah dalam hubungan baru atau dalam situasi retak menanti belah. Kononnya karma meninggalkan dia. Itu dia dari persepsi aku. Dari penilaian aku selama mengenal hati budi dia.

Tapi tula. Silap besarnya aku. Menegur dan niat bergurau disalahertikan.

Tak mengapalah, manusia itu tidak sempurna.

Yang penting, aku tau bagaimana kehidupan aku dan sedalam mana bahagia yang aku rasa.

Sekurang-kurangnya lelaki ini menyelamatkan aku. Lelaki ini menyayangi dan menyintai aku. Dan lelaki ini bersyukur kerana memiliki aku dan kami saling menerima di antara satu sama lain.

2 comments:

Dark @ng3L said...

macam ku kenal lelaki saikotik ini yang terus membangkitkan rasa amarah aku..

yang kau dah kenape nk tegur org gila?

ruru said...

i tegur u ni.
hai kakak! hehe