Monday, July 25, 2011

7 YEARS OLD KIDS IMAGINATION....

Hari ini ikut jadual pukul 1 petang sampai 2 petang aku mengajar PSV untuk murid tahun 1A.

Patutnya buat kolaj kalau ikut silibus, tp memandangkan ada perkara yang tak dapat dielakkan, aku minta je diorg lukis gambar hidupan laut.

Before diorg melukis tu, aku melukis dulu kat papan tulis sambal tanya diorang,

"What animals live in the ocean?"

I ajar seni dalam english u ols. Kerlas tak? Hahaha. Lepas dah siap aku lukis baru aku bagi diorang kebebasan melukis ikut kreativiti diorang....

Tengah diorg melukis tu, datang pulak Shah Faiz.. salu cakap melayu, kali ni dia speaking u ols. Terkejut mak. Maklumla... kali ni we ols ajar in English pulak...

Gambar di ulang lakon ye.

"Teacher, u forgot to draw this..."

"What is that?"

"Fish with wings..." sambil mengepak-ngepakkan tangan dia.


Yang ni murid baru belajar bercakap.... aku duduk depan dia. Sambil-sambil dia lukis tu dia tetiba cakap...

"Cikgu, saya lukis ikan harimau...."

Ade ke ikan harimau? Hihihi

Lepas tu datang lagi sorang. Sorry, I forgot his name. Susah betul nak ingat nama diorg ni. Macam-macam. Maclaren la, Maximus la, Laurence la, Arnel la... Hellington la... Arggh! Pening....


"Teacher, I draw porcupine...."

"Are u sure porcupine lives in the ocean?"

"Yes...."

"Porcupine lives in the jungle dear..."

Dia diam... Pike idea....

"The porcupine comes from a broken boat..."

"Ok.. but I cant see any broken boat over there..."

"The broken boat is far away over there...."

"I want to see the broken boat..."

Dia pun gi balik kat tempat dia...

"Teacher, here the broken boat, together with the pirates..."

Ok. Fine. Sanggup tu gi lukis broken boat.

Tak pasal-pasal tergeliat lidah aku nak speaking. Tu la.. gatal sangat cakap omputeh masa kelas Seni Visual. Haha.

2 comments:

. i . n . a . z . said...

cam bes je kan. mesti seronok dapat student yang pandai menjawap dengan bijak nih. seronok nak berlawan cakap.

Teh said...

tu la inaz...

kadang2 tak tertahan nak gelakkan dorg tu....

lagi kita tanya, lagi mcm2 idea yang keluar....

sungguh bahagia mengjar tahap satu...