Monday, August 15, 2011

DARI KACAMATA SEORANG KANAK-KANAK

Minggu lepas, aku minta anak-anak murid 1 Amanah lukis Rumah Saya...

Macam biasa, kalau korang follow blog aku ni kan.... Mesti dah tau kan nama dia sapa.... Ye betul.... Shah Faiz nama di beri....

Masa ni dia datang tunjuk drawing dia. Suruh aku tanda la tu.....

Tengok kat tingkap rumah dia tu.. Ada sorang perempuan dan seorang lelaki.... Aku pun tanya la kat dia....

Cikgu : Shah Faiz, ni sapa ni yang duduk dekat tingkap ni?

Shah Faiz : Ini mak saya, ini saya....

Cikgu : Ayah kamu pulak mana?

Shah Faiz : Ayah ada di Kuching.

Tanpa aku sedar, sebenarnya lukisan kanak-kanak ini terlalu banyak cerita tentang kehidupan mereka sehari-hari. Dari lukisan Shah Faiz, aku tau dia hidup dalam long distance family.... Dalam hidup dia cuma ada dia dan emak dia.... Dia mempunya rumah yang bertingkat, kereta berwarna biru....

Terasa juga yang dia amat sayangkan mak dia... Kalau tak, takkan dia lukis gambar mak dia kan?

Ada juga aku tengok lukisan kanak-kanak lain, rumah besar... kereta beberapa buah... pagar batu bersama nombor rumah....

Gambar keluarga mereka....

Semuanya ada cerita.... dan dalam masa yang sama, kita sebagai guru pun dapat kenal kanak-kanak ini secara peribadi.....

Selain dapat memupuk rasa sayang dan ambil berat dengan mereka.....

:).

Alhamdulillah....

I really love my job. Thank you Allah.

No comments: